Selvtræning

Af Tetsuji Nakamura Sensei
 
Siden jeg forlod Tokyo i 1997 har hovedparten af min træning været ”selv træning”. Men selv før 1997, var fundamentet af min træning ”selv træning”.
 
Jeg vil gerne dele mine tanker og erfaringer om det at træne selv, med alle jer karate-kaer i Danmark.
 

Vigtigheden af selvtræning

Jeg anbefaler altid individuel træning til alle mine sortbælter. Ikke at jeg ønsker at de skal stoppe deres hold træning, men at de skal prøve at finde tid til at træne individuelt, så de kan forbedre deres svarsider og fordybe sig i specielle områder inden for karate.

Der er mange fordele ved hold træning, men når man bliver højere gradueret er det ofte svært, at forbedre sine individuelle teknikker, hvis man ikke finder tid til egen fordybelse.

Er man lavere gradueret skal man være opmærksom på risikoen for, at når man træner selv, risikere man at indøve forkerte teknikker uden mulighed for, at ens Sensei kan korrigerer dem.

 
Der er et japansk ordsprog der siger:”Den karakter du har udviklet som tre årig, vil forblive til du bliver hundrede år”. Dette ordsprog indikere, at når du først har lært udviklet din basis karakter, er det meget vanskeligt at ændre den igen. Så det er meget vigtigt, at tage sig godt af de nyfødte de første år af deres liv. For ”nyfødte” karateka, der netop er startet på deres karate træning, er det derfor meget vigtigt, at det de lærer er korrekt, da det skal danne basis for resten af deres karate-liv. De kræver stor omsorg fra deres Sensei. Efterhånden som man udvikler sig som ”kampkunstner” bliver man mere uafhængig og udvikler evnen til selv at tage beslutning vedrørende sin personlige træning.
 

Basis træning

Et af de vigtigst aspekter af selvtræning er at fastslå, hvad der er fundamentalt for din karate. Man opdeler træningen i grundtræning (fundamentet) sub-træning og speciel træning. Den fundamentale træning er det du vil træne hver dag. Inden for Goju-ryu karate vil dette være Sanchin kata. Det kunne måske også være makiwara træning, Junbi Undo eller Hojo Undo. Din sub-træning kunne bestå af kata træning, specielle træningsøvelser eller teknikker som du på dette tidspunkt ønsker at forbedre yderligere. Efterfølgende kan du, hvis din tid tillader det, træne hvad som helst du har lyst til netop denne dag.

 
Åben dit sind – men være eftertænksom

Man skal have et åbent sind for at kunne lærer. Tag ved lære fra alt hvad du kan, andre stilarter, andre sportsgrene, bøger, naturen, hunde og katte, ja selv kampsportsmagasinerne. Du kan ekspermiterer med forskellige ting i forhold til din krop. Det er som med føde – du er hvad du spiser. Du er som kampkunst udøver, som du træner. På samme måde, som du skal tænke på hvad du putter i munden og ind i din krop, så skal du også tænke på hvordan du træner din krop. Du skal lave et velbalanceret træningsprogram til dig selv. Seriøse undersøgelser og omtanke bør indgå før du indlemmer nye træningsøvelser i dit program. Et godt eksempel er hvilken slags vægttræning man skal vælge som karate udøver. At ende op med en krop som Arnold Scharzenegger, vil gøre dig alt for stor, tung og stiv til at du kan træne Goju-ryu karate på et højt niveau. Det er derfor vigtigt, at sætte sit træningsprogram sådan sammen, at det underbygger ens karatetræning og ikke det modsatte.

 
Skab fremgang i dit træningsprogram

Du skal være opmærksom på, at træne den samme rutine hver dag – dag ud og dag ind med samme intensitet, vil ikke skabe nogen fremgang. Jeg kender en mand der løber 5 km hver dag i nøjagtig samme hastighed. Er han en god løbet? Desværre ikke. Han er sund, men at løbe den samme distance med samme hastighed gør han desværre ikke bedre og bedre. Han kunne løbe hurtigere eller længere eller lave noget vægttræning, som kunne gøre ham stærkere som løber. Så, når du træner selv, er det meget vigtigt, at du hele tiden sørger for, at øge kvaliteten eller kvantiteten. I alle former for træner er der altid plads til at forbedre sig, uanset hvor dygtig man måtte være. Hvis du ser på de Olympiske Lege. Hver gang de bliver afhold er der altid nye verdensrekorder. Så snart man tænker ”godt nok” har vi allerede sat vores egne begrænsninger. Higaonna Sensei opmuntre os ved at sige: ”mo ichi do” (en gang til) hurtigere, stærkere … Hele tiden søge dine fysiske og mentale grænser.

 
Det er ligegyldigt om du kan udfører en bestemt bevægelse bedre end en anden karate udøver. Du konkurrerer ikke mod andre – du skal udfordre dig selv. Dit mål skal være at slå den hastighed, kraft og teknik, som du netop har udført. Selv om du kan slå dig selv i dag – vil du i morgen møde dig selv endnu bedre end i dag.
 
Sæt dine egne mål

Det er svært for mange af os, at motivere os selv. En ting jeg kan sige om motivation er, at du skal sætte både lange og korte mål. Dit langsigtede mål kunne være at blive lige så dygtig som Higaonna Sensei, At opnå det højest mulige niveau fysisk, mentalt, psykisk og åndeligt gennem kamptræning. Dit langsigtede mål, vil være noget du kan forfølge hele livet, uden nogen side at opnå det i dette liv.

 
Dit kortsigtede mål kunne være at blive ”sortbælte”, vinde et bestem stævne, mestre kata seiyunchin